Damba Cinta Ilahi

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah, Tuhan seluruh alam. Yang Maha Pengasih Maha Penyayang. Pemilik Hari Pembalasan. Hanya Kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami mohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat kepadanya; bukan (jalan) mereka yang dimurkai, dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.
(Kitab al-Qur'an: Surah al-Fatihah)

Sunday, August 29, 2010

Yaqut...


Alhamdulillah...19 Ramadhan ....

Allah masih panjangkan umur untuk menjalankan kehidupan dan ibadah puasa.....moga semakin bertambah usia, semakin muhasabah diri..amin..


OK...moga hari ini semua ceria-ceria selalu...yang penting 'jadi diri sendiri'. :)

Sedikit perkongsian berkaitan buku yang sedang sedaya upaya ana habiskan ini- La Tahzan, Jadilah Wanita yang paling bahagia dari Dr 'Aidh bin 'Abdullah Al-Qarni. Ayat-ayat yang dikarang sememangnya cantik dan menyeluk rasa hati makhluk emosi dan perasaan (wanita) ini.


'RAHMAT ALLAH MENCAKUP SEGALA SESUATU'

Kebahagiaan itu ada tetapi siapa yang mudah mendapatkannya?


sesorang tidak mungkin akan mendapatkan kebahagiaan kecuali dengan dirinya sendiri. hendaklah dia membawa dirinya ke jalan keutamaan untuk mendapatkan kebahagiaan, perkara ini terangkum dalam kualiti dalam dirinya iaitu kejujuran, keberaniaan, berusaha, rajin, sayang dan kasih antara sesama makhluk, suka bekerjasama, tidak mementingkan diri sendiri dan selalu memiliki hati nurani yang hidup.


kebahagiaan itu bukan khurafat namun adalah hakikat yang nyata. Ramai yang memilikinya..dan peluang juga ada pada kita untuk memilikinya bila kita memanfaatkan cubaan2 dan mengelola pengalaman2 yang kita lalui dalam kehidupan.


apabila kita tahu erti kehidupan, maka pengeksploitasian dari dalam jati diri kita, pembebasan diri dari berbagai penyakit yang mengganggu kesihatan fizik dan kejiwaan akan dapat dilakukan dengan berbekalkan pengetahuan, potensi dan kesabaran. jadi, kita dapat menghayati kehidupan anugerah Allah dengan sikap tidak ingkar, tidak membangkang dan tidak pula menyengsarakan diri sendiri.


sekian, perkongsianku.wslm.

No comments:

Post a Comment