Damba Cinta Ilahi

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah, Tuhan seluruh alam. Yang Maha Pengasih Maha Penyayang. Pemilik Hari Pembalasan. Hanya Kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami mohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat kepadanya; bukan (jalan) mereka yang dimurkai, dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.
(Kitab al-Qur'an: Surah al-Fatihah)

Sunday, September 5, 2010

Bingkisan di akhir Ramadhan


(Jangan Lupe Solat!!! Betul3x!!!!)
Salam pertemuan buat kesekian kalinya ....Alhamdulillah, sudah masuk 26 Ramadhan.., tinggal baki 4 hari sahaja untuk berpisah dengan Ramadhan. Sekejap sahaja masa berlalu.Entah bertemu atau tidak Ramadhan yang akan datang..(sedihnya...tambah lagi sedih bagi sesiapa yang tidak pulang bercuti sempena Aidilfitri..hehe..)


Bak kata Raihan dan Man Bai...'kumengharapkan Ramadhan kali ini penuh makna, agar dapat kulalui dengan sempurna, .....tidak aku biarkan Ramadhan berlalu saja,Tuhan pimpinlah diriku yang lemah mengharunginya dengan sabar......'


Masa sekolah, Ustaz ustazah selalu soal...'murid-murid.., sapa tau apa makna puasa?"

Ramai yang cakap tak makan, x minum dari subuh sampai senja...lepastu boleh makan banyak-banyak.. Apabila ditanya sape puasa penuh..emph, x bnyak yang angkat tangan.Maklumla masih budak-budak....tapi semakin besar..berdikit-dikit menambah bilangan hari untuk berpuasa.....Kebanyakan kaedah yang digunakan oleh ibu bapa ialah ganjaran bagi setiap hari anak-anak kecil mereka berpuasa....Ana tidak terlepas juga dari mendapat imbuhan..satu hari satu ringgit..itupun dah macam banyak betul semasa zaman kecil2...:)


Apabila melihat senario masyarakat kini, ada segelintir yang tidak mampu untuk menghormati bulan Ramadhan..masih ada warga dewasa yang tidak faham mengapa dan kenapa perlu berpuasa...Kalau tidak, pasti tidak akan ada gerai-gerai yang dibuka sambil lewa untuk memberikan khidmat makanan kepada warga yang diistilahkan Islam tetapi tidak berpuasa..Mungkin tiada penghayatan, mungkin terlalu naif untuk menerima bahawa puasa terkandung hikmah ..bukan berlapar semata-mata., bukan menyeksa diri semata-mata.Dari sudut kesihatan, dari sudut kemanusian, penerapan nilai-nilai murni dalam diri, pengekangan nafsu diri termasuk jua nafsu syahwat, penghayatan nilai Islam, meringankan badan untuk beribadah, membina sistem ketahanan diri dan membawa diri lebih fleksibel dengan apa jua situasi,cuaca dan persekitaran.( Emph...itu pada pendapat ana selaian dari hikmah2 lain seperti pahala berganda2 dan etc..).


Situasi di kampus agak lengang, sepi tak juga..tapi sunyi..emph..Ramai yang balik ke kampung halaman memandangkan cuti berkembar dengan cuti pertengahan semester. Apapun, selamat menempuhi baki Ramadhan yang tinggal, selamat beribadah, selamat meluangkan masa bersama insan-insan tersayang, selamat menghayati keindahan kehidupan yang Allah kurniakan dan salam Aidilfitri. Maaf zahir dan batin kepada yang mengenali diri. Moga hidup mati kita dalam landasan iman dan taqwa kepada Tuhan Sekalian Alam..Allah s.w.t.




No comments:

Post a Comment