Damba Cinta Ilahi

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah, Tuhan seluruh alam. Yang Maha Pengasih Maha Penyayang. Pemilik Hari Pembalasan. Hanya Kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami mohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat kepadanya; bukan (jalan) mereka yang dimurkai, dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.
(Kitab al-Qur'an: Surah al-Fatihah)

Friday, March 25, 2011

Al-'Alim


"Ana tak kuat ukhti..........ana lemah....,"teresak-esak tangisnya kepadaku.

"Istighfar ukhti, istighfar kepada Allah.......Allah maha Mengetahui....Maha Mendengar....ukhti kena kuatkan semangat untuk teruskan kehidupan ukhti.........jangan mudah mengalah,"bisikku padanya lembut.

"ya Allah, berikanlah kekuatan kepadanya untuk menghadapi ujian dari-Mu..."
************************************************************************************
Bismillahirrahmanirrahim.............

Allah Yang Maha Mengetahui akan hamba-hamba-Nya. Sedih mahupun gembira hati-hati ini. Kuatkanlah hamba-hamba-Mu ini di jalan dakwah-Mu....ubatilah hati-hati , ikatkanlah dengan ikatan iman dan taqwa kepada-Mu.Jauhkanlah dari fitnah dan celaka dunia dan jua akhirat.Akhiri kehidupan kami dengan Islam seluruhnya.

Ya Allah, sesungguhnya kami mohon Kecintaan-Mu, dan kecintaan sesiapa yang cinta kepada-Mu, dan amalan yang mendekatkan kami kepada kecintaan-Mu, Ya Allah, jadikanlah kecintaan kami kepada-Mu lebih kami cinta daripada diri kami dan ahli keluarga kami dan air yang sejuk.(Riwayat at-Tirmizi).

Ya Allah, Engkau ialah Tuhan yang tiada Tuhan selain Engkau. KepadaMu aku beserah dan Engkau ialah Tuhan yang Maha Mulia. Segala yang Engkau kehendaki pasti ada dan yang tidak Allah kehendaki tidak akan wujud. Tiada daya dan sebarang kekuatan melainkan dengan izin Allah. Aku mengetahui sesungguhnya Allah Maha Berkuasa kepada sesuatu dan Allah Mengetahui segala sesuatu dengan secermat-cermatnya. Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu dari segala kejahatan nafsuku dan dari kejahatan semua binatang melata. Engkaulah yang memegang ubun-ubunnya, sesungguhnya Tuhanku(Allah) sentiasa di atas jalan yang lurus.(doa Abu Darda' r.a).
************************************************************************************

:) Alhamdulillah, moga tenang hati-hati kita. Pada saat Allah mengajar kita..tidaklah sentiasa menyenangkan, sakit, penuh penderitaan dan banyak air mata sudah keluar membasahi pipi. Tetapi, ini adalah cara Allah mengubah kita supaya menjadi lebih baik..lebih tampan...lebih cantik....lebih kuat menghadapi masa depan. Andai ini tarbiyyah dari Allah....menguji adakah beriman kita kepadaNya....marilah bersama2 kita berdoa moga kita kuat dan tabah menempuhinya.

Apabila kita menahan dari sesuatu yang haram, moga Allah memberinya dengan cara yang halal. Kemanisan iman milik insan2 yang bertaqwa kepada Allah. Allah Maha Mengetahui.....yakinlah, Allah pasti mendengar suara hati kita..andai ini takdirNya, andai ini percaturan-Nya...tiada siapa yang dapat menghalang.Maka kepada Allah kita mengadu, kepadaNya kita bertawakkal.
wallau'alam.

1 comment: