Damba Cinta Ilahi

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah, Tuhan seluruh alam. Yang Maha Pengasih Maha Penyayang. Pemilik Hari Pembalasan. Hanya Kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami mohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat kepadanya; bukan (jalan) mereka yang dimurkai, dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.
(Kitab al-Qur'an: Surah al-Fatihah)

Tuesday, September 28, 2010

G-N,N-Tiocmalihisanes


Bismillahirrahmanirrahim....

Menjengah seketika blog yang menjadi madrasah hati di alam maya. Moga hari ini dan hari mendatang akan terus mengajar dan mengajar diri ini erti kehidupan dan bersabar atas cabaran di atasnya. :)


(Tiba2 rindu dengan sahabat2 ..emph...apala maknanya? hehe..)
***********************************************************************************

"class, today we will learn about protein structure, enzymes and all topics which related with enzymes espeacially in foods.........."

Topik Enzimologi Makanan sangat menarik..Kuliah berjalan seperti biasa dengan munculnya nama-nama cantik seperti Lactobacillus, Azobacter, ditambah lagi dengan Oxidoreductase,transferases, dan seterusnya..............Sambil tersenyum2 kami memikirkan kerelevanan nama2 enzyme2 tersebut.....sangat menarik.......Maka, waktu rehat 10 minit digunakan sepenuhnya oleh kami untuk mencipta enzyme persahabatan..- G-N,N-Tiocmalihisanes....:) gabungan nama-nama kami seramai 8 orang membentuk ikatan enzyme yang semoga hanya ada catalyst yang meningkatkan kadar tindakbalas kami dan terhindarnya perencat yang menjauhkan persahabatan kami..amiinnnn..hehe..

Pertemuan semenjak semester pertama pengajian membuat kami kenal apa itu "suka duka dalam berkawan'...banyak berkongsi masalah dan kegembiraan..banyak juga memendam rasa hati dan menarik muka....namun bila tiba berkumpulnya semua..riuh rendah jadinya....Terima kasih kawan2 semua.....

*********************************************************************************
Apa jadi dengan 4 ekor itik yang masih tinggal? Alhamdulillah..semuanya sihat dan dah besar..bukan anak itik lagi....dah pandai fikir mana baik mana buruk, dah pandai berdikari ...semoga itik2 semua bahagia dan gembira....:)

*********************************************************************************
Adik-beradik semua, kakak2,abang2...? Sihatkah kalian? walau dimana berada..semoga dalam lindungan dan rahmat kasih sayang Allah...maaf..x dapat jenguk dan lawat selalu.......:)

**********************************************************************************
Semoga yang lain juga bahagia dan dipermudahkan Allah setiap urusan... :)

**********************************************************************************

Kehidupan adalah suatu perjalanan yang panjang..ada masa sakit..ada masa sihat...

Teringat kata2 kakak ana ketika Ramadhan yang lalu..dalam kehidupan ada 2 jenis kesakitan..satu,sakit sebab penyakit dan lagi satu sakit sebab kesal.....sakit yang paling sakit adalah sakit kerana kesal..peluang datang sekali sahaja...jadi ambil dan manfaatkan peluang dan rezeki yang Allah bagi....:)

Ana turut terpikat pada satu kata-kata yang ana baca 2 hari yang lalu..

: Ketika ujian menimpa..ingatlah Allah sedang menguji kesabaran dan keikhlasan dirimu..(jadi kena ikhlas dan sabar..:) )

**********************************************************************************

rasanya setakat ini coretan rasa untuk hari ini. apa yang baik ambil sebagai ibrah..mana yang tidak..tinggalkan ia ..wslm...

No comments:

Post a Comment