Damba Cinta Ilahi

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah, Tuhan seluruh alam. Yang Maha Pengasih Maha Penyayang. Pemilik Hari Pembalasan. Hanya Kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami mohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat kepadanya; bukan (jalan) mereka yang dimurkai, dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.
(Kitab al-Qur'an: Surah al-Fatihah)

Friday, August 13, 2010

Marhaban yaum al-jumu'ah....



Marhaban Yaum al-jumu'ah.(selamat datang hari Jumaat!!)

Alhamdulillah, masuk sudah pada 3 Ramadhan.....
Emph....rindunya pada masakan ibu dan abah di rumah..Zaman sekolah dulu hari2 makan masakan ibu...kadang-kadang abah yang masak....resepi yang berbeza, namun limpahan kasih sayang sentiasa terasa..manis dan indah....Sekarang kena berdikari sebab dah duk jauh..amanah sebagai pelajar.....hehe...
Sahabat sekalian, sedikit perkongsian daripada ana pada hari ini.Mudah-mudahan mendapat input positif kepada semua...insyaAllah..
SESUATU YANG DIINFAKKAN, ITULAH MILIK KITA...
Alangkah indahnya hidup ini, andai dapat kita rasa kemanisan dalam beramal...
Sesuatu yang sangat baik andainya kita dapat lakukan pada awal pagi ini iaitu bersedeqah menurut kemampuan kita. Lebih baik lagi andainya sedeqah itu tergolong dalam sedekah jariah yang pahalanya pasti bakal mengalir ke alam barzakh kelak.
Tidak kira siapapun daripada kalangan umat ini, baik miskin apalagi kaya, baik sakit apalagi sihat, baik lelaki..perempuan..muda atau tua, mereka amat digalakkan melatih diri supaya mencintai dan melakukan amalan bersedeqah secara istiqomah.
Sahabat Nabi s.a.w, Bilal bin Rabah bukanlah orang kaya. Beliau hidup miskin. Namun kepadanya Rasullullah turut menganjurkan sedeqah. Sedeqah tidak membuatkan rezeki seseorang berkurangan, malah bakal bertambah..Muktamad!.
Bilal tidak ragu untuk bersedekah dengan apa yang dimiliki dengan keadaan sesulit mana sekalipun.Dek kerana itu, Bilal tidak pernah papa atau jatuh melarat. Hidupnya penuh kesederhanaan dan mencukupi..
**********************************************************************************
Allah s.w.t telah mengiktirafkan kaum Ansar di Madinah sebagai sebaik-baik manusia.Allah mahu sekalian manusia mencontohi kemuliaan peribadi mereka.
Rujuk surah al-Hasyr ayat 9;
(maksudnya)
' dan orang yang mendiami kota Madinah serta beriman sebelum mereka, mengasihi orang yang berhijrah ke negeri mereka, dan tidak ada dalam hati mereka perasaan berhajatkan apa yang telah diberi kepada orang yang berhijrah itu; dan mereka mengutamakan (kaum muhajirin) lebih daripada diri sendiri, sekalipun mereka di dalam kesusahan. Dan sesiapa yang memelihara dirinya daripada kebakhilannya, maka mereka itulah orang yang berjaya.'
************************************************************************
Kisah kemuliaan akhlak dan pengorbanan yang ditunjukkan oleh kaum Ansar terhadap saudara seIslam mereka merupakan contoh terpuji yang patut dipraktikkan oleh umat Islam kini.
(lembutkanlah Hatimu , m/s 115 oleh Ustaz Amaluddin Mohd Napiah)
*****************************************************
InsyaAllah, panjang umur kita jumpa lagi ya Jumaat!!!! Salam Ramdhan..wslm..

No comments:

Post a Comment