Damba Cinta Ilahi

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah, Tuhan seluruh alam. Yang Maha Pengasih Maha Penyayang. Pemilik Hari Pembalasan. Hanya Kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami mohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat kepadanya; bukan (jalan) mereka yang dimurkai, dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.
(Kitab al-Qur'an: Surah al-Fatihah)

Saturday, August 14, 2010

PUTUS.....






Assalamua'laikum ..Alhamdulillah, sudah 4 Ramadhan ....

Emph....di luar sana hujan lebat.....sejuk je rasa, damai dan tenang je jiwa.
Sedang dalam mood online mencari input-input untuk diri, tertarik pada artikel di dalam iluvislam.com. Jom kita baca..terutamanya yang bergelar wanita, perempuan, gadis.....yang pernah putus cinta atau tekad menunggu cinta teman sepanjang hayatnya..mudah-mudahan ada iktibar buat kita para wanita. Benar.., sebesar-besar fitnah kaum lelaki adalah disebabkan wanita...jadi, dalam pada kita berusaha menjaga diri ....moga2 kita jua tidak mengakibatkan dosa kepada kaum adam. Wanita perhiasan dunia, seindah perhiasan adalah wanita yang beriman. Wanita-wanita Islam semua...moga Allah lindungi kita dan sentiasa menjadikan kita insan yang lembut memuhasabahkan diri dan hati kita..Amin...(peringatan lebih2 lagi buat yang menaip ni!!!)
Muslimat power3x!!! :)

*********************************************************************************

MUSLIMAH vs PUTUS CINTA

umum kita sudah mengetahui bahawa berpasangan, bercinta, selain daripada hubungan suami isteri adalah salah dan berdosa di sisi Islam (haramla kiranya..).Namun ramai yang hanyut dalam dunia ini....Setelah terngadah baru tersedar bahawa cinta yang terbina memakan diri sendiri. Cinta yang terjalin akhirnya tinggal impian, punah segala harapan dan janji-janji.


Kesunyian akan datang menerpa. Tetapi ingat wahai muslimah, jangan pernah berkata hati anda kosong hanya kerana- i have no boyfriend..sebab Allah tetap ada..kembalilah bersujud kepadaNya. Tanamkan kepercayaan dan bersangka baik pada Allah...

Sememangnya jodoh itu ketentuan Ilahi. Benar, ia tidak datang bergolek..perlu ada usaha dan doa..Jadi berdoalah kepadaNya moga dipertemukan lelaki yang baik, beriman dan sekufu dengan diri,terima diri seadanya....Lelaki yang baik adalah untuk wanita yang baik, begitulah sebaliknya...dan bukan lelaki yang hensem untuk perempuan yang cantik..(lawak juga kan artikel ni!!!hehe..)


Jika inginkan jodoh yang baik perbaikilah diri, muhasabahlah diri , hentikan perkara yang dilarang-Nya dan lakukan suruhan-Nya selagi mana pintu taubat masih terbuka luas..Disini diutarakan beberapa tips kepada para muslimah. Jangan jadikan kegagalan dalam ikatan perhubungan yang putus sebagai penamat riwayat hidup.Teruskan berusaha kerana dirimu begitu berharga!!!


TIP2X....


- Kembali kepada-Nya: banyakkan amal ibadah termasuk amalan sunat.


-sentiasa ingat jodoh itu ketentuan Allah:Ingat semua itu adalah ujian daripada-Nya dan Allah tidak menurunkan ujian jika hambaNya tidak mampu.Bersabarlah...


-meminta nasihat dan rujukan daripada ibu bapa dan orang2 yang dipercayai.


-jauhkan semua kenangan daripada penglihatan anda supaya anda tidak sedih.


-sibukkan diri dengan pelbagai aktiviti.


-muhasabah diri: terima hakikat bahawa dia bukan milik anda dan ada yang lebih baik untuk anda.Allah lebih mengetahui...


-bergaul dan berkawan dengan ramai orang(secara x langsung, sedikit demi sedikit kesedihan akan hilang)..Jadi, perlu berterima kasih pada sesiapa yang setia menemani anda.....!!!


Diharapkan dengan perkongsian ini dapat membantu sesiapa yang memerlukan. Ayuh muslimah..bangkitlah dengan kekuatanmu.Cinta manusia bukan segalanya, cinta Allah cinta hakiki. Sampai suatu ketika, dengan adanya cinta pada-Nya, Allah akan menjodohkanmu dengan lelaki yang mencintaimu untuk mendapat keredhaan-Nya.


"A girl and a guy can be just friends, but at one point or another they will fall of each other. Maybe temporarily, maybe at the wrong time, maybe too late or maybe forever!'


Sulamkanlah cinta dengan ikatan yang sah.wassalam...


********************************************************************************


Teringat pula kata2 Ustazah Bahyah semasa ceramah Ketika Cinta Bertasbih tahun lalu..


Kita orang perempuan, mesti kena jaga maruah. Jika ada lelaki yang cuba goda cakap...


"Don't you ever ever touch me!!!'


hehe....banyakkan perkara yang perlu dijaga sebagai seorang perempuan apatah lagi sebagai perempuan Islam. InsyaAllah, mudah-mudahan kita sentiasa muhasabah diri dan cuba perbaiki diri. sekadar perkongsian. wassalam.



No comments:

Post a Comment