Damba Cinta Ilahi

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah, Tuhan seluruh alam. Yang Maha Pengasih Maha Penyayang. Pemilik Hari Pembalasan. Hanya Kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami mohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat kepadanya; bukan (jalan) mereka yang dimurkai, dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.
(Kitab al-Qur'an: Surah al-Fatihah)

Saturday, June 25, 2011

Lumrah Masa Kehidupan

:-) 24 Rejab, Sabah.

Bismillahirrahmanirrahim....

Terdetik untuk menulis sedikit rasa hati di madrasah yang disayangi. Cepat benor masa berlalu. Siang dirasakan pendek. Malam rasanya tidak berdetik. Pejam celik.. Masa telah berubah.. Matahari dan bulan silih berganti. Masa tiada unduran, berdetik terus kehadapan. Manusia sentiasa ada perkara yang ingin dilakukan. Sempat ataupun tidak, selesai ataupun tidak.. Masa tetap berjalan.

Ada insan yang menunggu agar cepatnya masa berlalu agar impiannya sampai. Ada insan yang memohon agar masa lambat berlalu supaya tiada perpisahan yang berlaku di saat rasa persahabatan baru berputik. Semuanya memohon dengan penuh pengharapan. Namun, Allah yang Maha menentukan. Sebaik-baik perancangan adalah perancangan Allah s.w.t.

*************************************************************************************



Kilat guruh berkumandang di langit,
Membuat alam bergegar seketika,
Rasa takut bukan sedikit,
bacalah Al-Qur'an tenangkan jiwa.

Anak muda memasang jala,
Jala dipasang di dalam sungai,
Niat di hati nak tambah pahala,
Memohon ampun kepada Ilahi.

Bulan Rejab bulan kelahiran,
Tak lama menanti Sya'ban dan Ramadhan,
Menambah amalan perkukuh iman,
Moga kasih sayang-Nya sentiasa berkekalan.

************************************************************************************


No comments:

Post a Comment