Damba Cinta Ilahi

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah, Tuhan seluruh alam. Yang Maha Pengasih Maha Penyayang. Pemilik Hari Pembalasan. Hanya Kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami mohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat kepadanya; bukan (jalan) mereka yang dimurkai, dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.
(Kitab al-Qur'an: Surah al-Fatihah)

Monday, February 14, 2011

Cerita Tentang S...

(poster diambil dari fb seorang sahabat...cantik dan kreatif...ilham dari Allah.Mudah2an dapat mghasilkan sesuatu yg lebih menarik dan mendalam maknanya..ameen..).

************************************************************************************
Firman Allah s.w.t...dalam Al-Qur'an, surah al-mukminun ayat 1-2.......
.."sungguh bahagialah orang2 mukmin, yang khusyuk di dalam solatnya..

Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud.."solat adalah tiang agama(Islam).Maka sesiapa yang mendirikan solat bererti dia telah menegakkan agamanya dan sesiapa yang meninggalkan solat bererti dia telah meruntuhkan agamanya..(HR Bukhari dan Muslim).

************************************************************************************

CERITA TENTANG Solat...

"ok....budak-budak..dengar tak tadi?" kakak dah mula bersuara.....:p

"dengar......azan....dah masuk waktu maghrib dah....,"adik2 Husna menjawab lemah...

"pandai adik2 kakak...apalagi..pegi ambik wudhu'..jom solat sama2...hehe....tak boleh skip2x dah......dah besar dah kan....."

"ala kak.....Min budak2 lagi...Min baru 8 tahun...nak skip boleh?bukan dosa lagi..cikgu cakap belum cukup umur.....lagipun penatla, dah main bola.....malasla...."Adik bongsunya mencelah manja.

"emph....baru cadang nak masak kek coklat...tapi ada budak tu malas solat....takpelah, tak jadi...(Husna mengumpan adiknya)"

"HAH?KEK COKLAT!!!!!!Oh tidak.........Kak, buatla..ok3x.....Min solat.....Nanti kakak buat ya...hehe"

"Good boy.....macam ni la baru adik kakak.....kena rajin solat....baru Allah sayang..." Husna tersenyum puas...Budak2 memang mudah untuk diumpan....tapi umpan untuk mengerjakan kebaikan. Mudah sahaja mereka mengikutnya. Terfikir jua di benak fikiran.....bagaimana untuk menarik orang2 yang dah keras..dah liat untuk solat lebih2x lagi orang yang sudah berumur....emph, method yang lebih bijak dan kreatif perlu dijana....

Husna juga dahulunya bukanlah seorang yang rajin solat. Tak pernah cukup 5 waktu...ada sahaja ideanya untuk mengelak daripada melakukan tugas wajib sebagai seorang Islam..Namun, berkat ajaran ustaz dan ustazah di sekolah, ditambah lagi dengan leteran ibu bapa.....tersedar dia dari lamunan dosa....Alhamdulillah..

Kenapa aku mesti solat?kerana kewajipan...kerana aku mahu hidup senang di dunia dan akhirat.....kerana aku adalah hamba dan makhluk ciptaan Allah....kerana aku takut siksaan Allah bagi mereka yang tinggalkan solat....:) macam2 jawaban berlegar di minda.....

Jadi......

S- solat di awal waktu. jangan bertangguh.

dOa-solat adalah doa, fahami makna dan bacaan dalam solat.

L-laksanakan solat dengan tertib dan sempurna.

A-ajak diri untuk sentiasa solat berjemaah.

T-tambahkan ilmu agama, banyakkan membaca dan bertanya orang yg ariff dan berilmu.

Adik2.....solat ni best....JOM Solat.....:)

***********************************************************************************

Wallahu'alam..perkongsian untuk adik2 dan semua. :) PEACE NO WAR....

No comments:

Post a Comment