Damba Cinta Ilahi

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah, Tuhan seluruh alam. Yang Maha Pengasih Maha Penyayang. Pemilik Hari Pembalasan. Hanya Kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami mohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat kepadanya; bukan (jalan) mereka yang dimurkai, dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.
(Kitab al-Qur'an: Surah al-Fatihah)

Monday, February 7, 2011

"Aku Hilang....."



Keikhlasan Hati Insan Bertuhan.....
Mengenal Cinta-Nya membuat aku hilang......

Bismillahirrahmanirrahim.......Alhamdulillah, masih diberi peluang untuk bernafas di muka bumi ini....

InsyaAllah, sedikit perkongsian untuk pertemuan kali ini. Ana mengambil taipan ilmu ini dari sebuah buku tulisan Zulkifli Mohamad al-Bakri yang membawa pandangan berkaitan tasawuf mengikut pandangan Syeikh Abd.al-Hafiz Faraghli Ali al-Qarani (drpd risalahnya Mabadi' al-Tasawuf al-Islami).

Untuk perkongsian kali ini, ingin ana mengetengahkan maqam ke-4 (sabar) dalam tasawuf. Iaitu selepas maqam taubat,warak, zuhud...kemudian sabar,diikuti fakir, tawakal,redha,syukur,khauf dan raja'.

Maqam ke-4 : Sabar.

Dalam tasawuf...sabar ertinya tahan menempuh suatu yang sukar. sabar yang terpuji ialah sabar mengerjakan taat kepada Allah s.w.t, menjauhi segala maksiat yang dilarang-Nya dan sabar atas segala takdir-Nya.Antara sifat sabar itu...iaitu sabar meninggalkan maksiat dan sabar mengerjakan ketaatan, sabar mengerjakan ketaatan adalah yang lebih utama. Begitu juga sabar atas segala takdir yang amat susah dan menggelisahkan perasaan juga adalah lebih utama daripada sabar yang lain.

Sabar ialah salah satu drpd tangga2 ibadat menurut ahli sunnah waljamaah bahkan ia merupakan darjat dan tangga ibadat paling agung. Allah s.w.t menyebut lebih 90 kali pada pelbagai tempat dalam al-Qur'an.

3 darjat dalam sabar....-SABAR TERHADAP KETAATAN, SABAR TERHADAP KEMAKSIATAN,SABAR TERHADAP KETENTUAN DAN MUSIBAH..

darjat sabar yang paling agung ialah sabar terhadap ketaatan kerana itulah sabar yang paling agung yang diharapkan.tatkala kamu melaksanakan ketaatan, lalu kamu bersabar terhadapnya dan menyabarkan dirimu supaya kamu sentiasa tetap melaksanakannya dalam bentuk paling sempurna dengan segala kekusyukan dan kepatuhannya.

Bagaimana tasawuf mendefinisikan konsep sabar?

Sifat sabar adalah antara asas2x penting dlm tasawuf. "Sabar itu sebahagian drpd iman, ia juga sebahagian drpd yakin, rahsianya adalah dengan menguasai asas2 agama".

Sabar ialah landasan untuk mendapatkan pertolongan Allah, membersihkan diri dengan melalui beberapa ujian yg menguji semangat dan keazaman untuk tetap berada pada jalan Allah.

Antara doa yg diucapkan oleh Imam Abu al-Hasan al-Syazili ialah :

"Ya Allah, kurniakanlah kepadaku sifat sabar untuk mentaati perintahMu, menjauhi laranganMu dan menjauhi nafsu syahwat yang menjauhkan aku dari sisi-Mu."

bagaimana seseorang itu dapat sabar terhadap kemaksiatan?

sabar terhadap kemaksiatan , ialah apabila jiwa seseorang itu sentiasa menyuruh untuk berbuat kejahatan lalu dia tetap bersabar dan mengharapkan pahala hanya drpd Allah s.w.t. sabar menerima takdir Allah , dilakukan apabila Allah menetapkan takdir-Nya atasmu dan untuk meringankan dosa2mu untuk meninggikan darjatmu.

Allah berfirman dalam surah Al-Baqarah :153 yang bermaksud : wahai orang2 yang beriman jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu sesungguhnya Allah beserta orang yang sabar.

dan....apakah martabat sabar?

Sabar ada beberapa martabat mengikut pendapat Syeikh hasan Ridhwan.

-sabar kerana Allah sukar serta perlu usaha keras.

-sabar pada Allah menjadi penawar dan fana.

-sabar dengan Allah beroleh baqa'

-sabar beserta Allah berolah kesetiaan.

Sufi yg sabar akan menapak ke hadapan mencapai martabat yg tertinggi pada maqamnya sehingga bersedia untuk menerima apa saja bentuk azab atau seksa. Ketika itu dinamakan memiliki kesabaran yg istimewa iaitu maqam nabi Yaaqub a.s sehingga disebut oleh Allah s.w.t dalam firman-Nya dalam surah yusof ayat 18:

"kalau demikian bersabarlah aku dengan sebaik2nya, dan Allah jualah yg dipohonkan pertolongan_Nya mengenai apa yg kamu katakan itu."

Wallahu'alam.

***********************************************************************************

Dunia yang bukan hanya kita ..manusia..menghuninya..Malah turut sama-sama bertapak dengan haiwan-haiwan..,tumbuh-tumbuhan....jin.......dan semua yang berzarah.....Maha Suci Allah yang menciptakan semuanya mengikut sifat dan aturan sesuai dengan kehendak-Nya. Peristiwa dan pengalaman yang berlaku pada diri.. sama ada baik mahupun tidak...percayalah semuanya mengandungi hikmah....ada yang bertujuan menegur, mengajar, sebagai pengalaman....mahupun kifarah dosa...sedaya upaya untuk menerimanya dan bersangka baik pada Allah kerana Dia yang Maha Mengetahui hakikat kejadian diri kita....dan sentiasa berdoa sepanjang masa agar saat demi saat...keimanan dan ketaqwaan kita kepada-Nya semakin bertambah. wallahu'alam. :)

No comments:

Post a Comment