Damba Cinta Ilahi

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah, Tuhan seluruh alam. Yang Maha Pengasih Maha Penyayang. Pemilik Hari Pembalasan. Hanya Kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami mohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat kepadanya; bukan (jalan) mereka yang dimurkai, dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.
(Kitab al-Qur'an: Surah al-Fatihah)

Wednesday, November 3, 2010

Cinta Putih 1



"Bila engkau memandang segalanya dari Tuhanmu, yang menciptakan segalanya, yang menimpakan ujian, yang menjadikan sakit hatimu, yang membuatkan keinginanmu terhalang, serta menyusahkan hidupmu, pasti akan damailah hatimu kerana masakan Allah sengaja mentakdirkan segalanya untuk sesuatu yang sia-sia, bukan Allah tidak tahu deritanya hidupmu,retaknya hatimu,tapi mungkin itulah yang Dia mahu kerana Dia tahu hati yang sebeginilah yang selalunya lebih lunak dan mudah untuk dekat dan akrab denganNya.'
************************************************************************************
"jangan Engkau gantung hatimu pada dunia kerana Allah tidak menciptakan dunia untukmu. Jadikan cintamu kepadaNya sebab Engkau akan kembali kepadanya, bersungguh-sungguhlah engkau mencari syurga, putuskan harapanmu daripada makhluk kerana tiada sedikitpun kuasa pada mereka, rajinlah berdoa kerana pertolonganNya ada pada saat kau meminta padaNya."
***********************************************************************************
(Suatu malam..di atas tikar mengkuang..kelihatan seorang nenek bersama-sama dengan cucunya. Sambil menonton televisyen, mereka sempat bersembang. Cucu yang berumur 10 tahun itu memicit-micit kaki neneknya...sambil tersenyum ...neneknya berbicara...)
"jangan pentingkan diri walaupun dalam berdoa.."nenek tiba-tiba mengeluarkan madahnya.
' aik..dalam doa pun ada yang pentingkan diri ke nek...tak faham.....".
'kakak ada doakan orang lain x ?ke doa untuk diri sendiri je?"tanya neneknya.
'emph...mestila ada...doa untuk ibu abah...nenek,tok wan.....semuala...nape nek?'
"bagus..tapi kena tambah lagi. dalam doapun kita tak boleh pentingkan diri sendiri....ye la ..doa untuk diri sendiri je, tak doakan untuk orang lain....Dalam doa kita pada Allah, kita kena masukkan doa untuk orang lain jugak. selain untuk diri sendiri, ibu abah, nenek, tok wan..kena doa jugak pada keluarga, cikgu2 kakak, kawan2 kakak..orang Islam...yang kat Palestin tu..kat Afrika...banyak..orang Islam kat seluruh dunia....termasuk juga orang2 Islam yang telah Allah ambil nyawa mereka....Itu antara tanggungjawab kita sebagai seorang Islam juga...mendoakan orang2 Islam',syarah neneknya panjang lebar.
'kena yakin dan sentiasa berdoa supaya Allah sentiasa lembutkan hati kita. Percaya bahawa kita mampu untuk membawa diri berubah ke arah kebaikan'.
Pelik pula nenek ni.. Selepas mengaji dengan tok wan tadi....tok wan pun sempat pesan...
'hidup dalam landasan agama. sentiasa bersihkan hati...kalau orang buat jahat pada kita, kita jangan balas jahat balik.....hati kena sentiasa bersih..baru Allah sayang'..
(Rindunya cucu itu pada arwah tok wan dan neneknya. Benar, setiap kehidupan ada aturannya. yang pergi tetap akan pergi..kita yang masih hidup perlu teruskan kehidupan...moga rahmat Allah bersama kita..)
*************************************************************************************

bersambung..........................

1 comment: