Damba Cinta Ilahi

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah, Tuhan seluruh alam. Yang Maha Pengasih Maha Penyayang. Pemilik Hari Pembalasan. Hanya Kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami mohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat kepadanya; bukan (jalan) mereka yang dimurkai, dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.
(Kitab al-Qur'an: Surah al-Fatihah)

Saturday, November 20, 2010

Cinta Putih 2



Bismillahirrahmanirrahim....


Berkata Sahl bin Abdullah,-Tanda cintakan Allah adalah cintakan al-Qur'an. Tanda cintakan al-Qur'an adalah cintakan Nabi s.a.w. Tanda cintakan Nabi s.a.w adalah cintakan sunnah baginda. Tanda cintakan sunnah Rasul adalah cintakan akhirat. Tanda cintakan akhirat adalah tidak mencintai diri sendiri. tanda tidak mencintai diri sendiri adalah tidak mencintai dunia dan tanda membenci dunia ialah tidak mengambil daripada dunia melainkan kadar yang mencukupi untuk sara hidup.

**********************************************************************************


Assalamualaikum,

setelah hampir tiga minggu tidak membuka laman maya ini, terasa perlu untuk dijengah walaupun seketika. Dunia masih meneruskan sisa-sisa umurnya yang ada...begitu jua kita sebagai manusia....tidak kira berhampiran Gunung Merapi kah kita......di Tasik Tonle Sap.....di padang Afrika....kutub utara atau dimana-mana sahaja.........kehidupan perlu diteruskan. Sebagus mana kita semua diangkat dan dipuji, seteruk mana kita dicaci dan diumpat.....semuanya harus ditempuhi dengan hikmah dan bijaksana. pendek tetapi berisi....-kehidupan di dunia tidak kekal...akhirat yang kekal abadi.

************************************************************************************


"berkorban apa saja....harta ataupun nyawa ..itulah kasih mesra...sejati dan mulia....."


sedikit ungkapan daripada lirik nyanyian lagu oleh Allahyarham Tan Sri P.Ramlee...Benar...berkata tentang pengorbanan, apa yang terfikir di benak fikiran kita sekarang? Sedang mengimbas kembali bentuk2 pengorbanan, berapa banyak diri berkorban atau pernah dan selalu terkorban?.... :) Pengorbanan menuntut kerelaan dan keikhlasan hati yang penuh....baru terasa nikmatnya pengorbanan.....baru terasa sampai ke hati.....susahnya untuk berkorban......namun bila berdikit2 melakukannya....akan terasa jua walaupun sedikit..

Sebenarnya...sedar ataupun tidak kita telah dan pernah berkorban.....baik untuk orang-orang tersayang , organisasi...dan sebagainya...:)


************************************************************************************


"kak...janganlah macam ni. Ni kan duit yang kakak kumpul untuk kakak, emak dan ayah tunaikan haji tahun ni,' Ehsan menolak pemberian kakaknya.



"tapi Ehsan lagi perlukannya.....kakak boleh kumpul lagi dik...emak dan abah akan tetap pergi sana.kakak....InsyaAllah, ada rezeki kakak...adala untuk kakak sampai ke Mekah nanti. Ehsan lagi penting."



"kak....isk...isk....terima kasih kak. Saya janji..saya akan belajar bersungguh-sungguh ...",ikrar Ehsan.


"Alhamdulillah, ingat ya...peluang datang hanya sekali..Ehsan kena ambil peluang ni... Buktikan pada kakak, emak abah yang Ehsan boleh buat.......yang penting...kena lagi hebat dari kakak.....hehe.."..


pak man dan mak limah menangis syukur....alhamdulillah, berkat doa mereka....bukan sahaja mendapat anak yang soleh solehah tetapi sanggup berkorban dan membantu antara satu sama lain. Benar, walaupun mereka miskin harta, namun jiwa dan akhlak yang terdidik secara baik mampu memandu mereka sekeluarga kepada kasih sayang dan pengorbanan. pak man dan mak limah akan berdoa dan terus berdoa rahmat sentiasa melimpahi keluarganya.....


************************************************************************************


-Pengorbanan kembali kepada Islam...Semoga segala pengorbanan mendekatkan lagi diri kepada-Nya.insyaAllah...-




No comments:

Post a Comment