Damba Cinta Ilahi

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah, Tuhan seluruh alam. Yang Maha Pengasih Maha Penyayang. Pemilik Hari Pembalasan. Hanya Kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami mohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat kepadanya; bukan (jalan) mereka yang dimurkai, dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.
(Kitab al-Qur'an: Surah al-Fatihah)

Sunday, November 28, 2010

Cinta Putih 4 : Dunia Sukarelawan


Bismillahirrahmanirrahim....


Alhamdulillah, cantik cuaca hari ini. .

Awan biru dan suasana damai tambah mendamaikan hati. Nikmatnya ketenangan..

.Emph, hari ni nak cakap tentang manusia unggul dan 'sukarelawan" :)


************************************************************************************


Mahu menjadi manusia unggul? Tiba2 teringat tulisan yang dibaca dalam satu majalah ilmu. Emph..susah tu..


Menyemat azam dan menyemai cita-cita untuk menjadi manusia unggul, barangkali boleh jadi penawar kepada kebosanan hidup (bagi yang rasa bosanla..:), tapi harapnya tidak ada..). Siapa yang tidak mahu jadi baik dan unggul, bukan sekadar baik dan unggul di mata manusia tetapi lebih penting...unggul pada pandangan Tuhan. Sebut manusia unggul...apa sebenarnya?....pada pembacaan ana, manusia unggul merujuk kepada manusia yang memenuhi ciri2 individu Islam yang berdasarkan kehendak al-Qur'an dan as-sunnah dalam seluruh aspek kehidupan. Tidak cukup dengan sekadar buat baik tetapi manusia unggul mestilah memiliki ciri2 keunggulan iaiutu iman yang utuh, amal ibadah yang meliputi ibadat khusus dan fardu kifayah dan akhlak mulia yang merupakan cermin keimanan dan amal solih.


Jom kita berusaha ke arah itu!!!!!!!!!! :)

***********************************************************************************


"Seronokkan abah.....kalau dapat tolong ramai orang...Hati gembira dapat tengok orang gembira. Nanti besar nak jadi sukarelawan lah....boleh tak?" anak perempuan Pak Din meluah rasa hatinya. Pak Din tersenyum dan mengangguk.


Malam itu sedang Pak Din, isteri dan anak perempuannya menonton televisyen.....kedengaran si comel 10 tahun itu mengomel seorang diri.....


"ish...apa punya cerita la ni....."..


"kenapa kakak?muncung jer..tengok cerita pun muncung....,"Mak Ani bersuara.Lucu juga melihat anaknya begitu..


'Emak, abah.. tengokla cerita ni...geram betul kakak.Watak orang jahat ni...tak boleh terimala..jahat betul...Ada ka orang jahat macam ni kat dunia. Dia tak rasa salah ke buat benda jahat.....Cerita ni pun satu...buat watak, kalau baik...baik betul..., kalau jahat..jahat sangat...Sakit hatila tengok macam ni..'


"Eh budak ni.....boleh pulak macam tu....Itu kan cerita je..Dia ambil serius pula..' Ketawa Pak Din bersama-sama isterinya....Si comel terus mencebik dan geram....kemudian turut ketawa sekali. Yea...lucu juga..


**************************** 10 tahun kemudian ***********************************


'Emak...kalau kakak nak jadi sukarelawan boleh? seronokla tengok orang2 buat kerja ni. pergi merata2 tempat tolong orang.....pergi indonesia masa tsunami...pegi palestin hantar bantuan kemanusiaan...pegi negara2 miskin..bantu .....emak izinkan tak kakak pergi?"


Mak Ani hanya diam...Memang anaknya mengikut perangai dia dan suaminya. Gemar kepada kerja2 kebajikan. Disebabkan kerja2 khidmat masyarakat yang disertainyalah...dia berjumpa dengan suaminya. Kini, anaknya pula mahu mengikut jejak langkah mereka...Namun hatinya berat untuk melepaskannya pergi jauh.....sayang anak yang satu ini..tiada nilainya..

Akhirnya Mak Ani tersenyum...."kalau kakak rasa kakak nak...emak tak dapat halang...cuma hati2 lah....".Sedar hakikat bahawa perkara ini sukar untuk ditahan memandangkan dirinya jua begitu....InsyaAllah, anaknya selamat...


"Abah, emak dah izin kakak pegi jadi sukarelawan.....tapi kakak start dalam negaralah dulu....harap2 ada peluang pegi bantu yang di luar sana".


"Di mana pun kita pegi kakak...kita masih boleh membantu orang..dengan kata2, dengan perbuatan, dengan doa..bukan sebagai sukarelawan sahaja. Hidup adalah untuk memberi dan berbakti.....Orang yang terbaik adalah orang yang dapat memberikan manfaat pada orang baik. Kita cuba membantu dan memberi..insyaAllah..kita akan gembira. Bonusla kalau kakak dapat menjadi sukarelawan yang bukan hanya membantu tetapi berdakwah, yang penting dapat memuhasabahkan diri kakak.".


Si comel yang telah dewasa tersenyum puas. Ya..aku ingin berbakti!! Izinkanku dan mudahkanku Ya Allah..

***********************************************************************************


Memupuk diri tentang kegiatan sukarelawan adalah bergantung pada individu. Sejauh mana rasa kerelaan untuk membantu dan berkhidmat tanpa ganjaran yang setimpal, tetapi puas. Di sini betapa pentingnya peranan ibu bapa tampil sebagai contoh terbaik ikutan anak2. Asas untuk membentuk semangat kesukarelawanan adalah dari contoh yang ditunjukkan oleh ibu bapa. Anak2 memerhati, menilai dan mencontohi ibu bapa dalam diam2. Jadi berusahalah untuk membina kendiri yang baik dan mulia.....


"dunia sukarelawan dunia yang indah dalam pandangan mata hati" ;)


No comments:

Post a Comment