Damba Cinta Ilahi

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah, Tuhan seluruh alam. Yang Maha Pengasih Maha Penyayang. Pemilik Hari Pembalasan. Hanya Kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami mohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat kepadanya; bukan (jalan) mereka yang dimurkai, dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.
(Kitab al-Qur'an: Surah al-Fatihah)

Sunday, October 31, 2010

Wajah di Hati.


Bismillahirrahmanirrahim....
Menjenguk seketika madrasah hati yang sentiasa menjadi lokasi muhasabah diri. Rindu untuk menggerakkan jari jemari ini menaip pelbagai isu yang berselerakan di dunia....Kalau ikutkan hati....memang tak dapat buat kerja lain..mengadap madrasah hati ini sepanjang masa sambil melawat blog-blog sahabat. :)

Sebelum itu, tahniah buat budak2 Kelantan...nampaknya rezeki Kelantan untuk memenangi gelaran juara Piala Malaysia...:) Semangat betul seorang sahabat karib ana menyampaikan berita mengenai kemenangan pasukan Kelantan pada ana.....walaupun kami dah sepakat untuk "cantikkan rekod"kami supaya dipermudahkan oleh Allah..emph..moga-moga Allah berkati dan melimpahkan rezekiNya buat kami.Amin..
***********************************************************************************

Ana teringat satu ungkapan yang selalu dan sentiasa diberikan kepada ana ..."jaga diri baik-baik"...Ana tertarik untuk menyelami maknanya....Jom.....

"jaga diri baik2......banyak persoalan ana ingin tanya kepada insan ini....apakah maksud di sebalik "jaga diri baik-baik" :) Bagi ana , semua perlu dititikberatkan..keselamatan, kesihatan, adab sopan, perilaku...semuanya perlu dijaga....Dalam maknanya..nantila ana tanya lagi....:)

************************************************************************************

"if ur heart cries, it is smiling actually, smiling to face the obstacles, smiling to face the reality, our heart is smiling cause we are happy to go through the test from Allah!" - for ukhti Solehah, all da best.

Emph....dapat mesej lagi..Alhamdulillah...ada sahaja insan2 yang tergerak hati untuk memberi peringatan pada insan lemah ini. Moga Allah merahmati semuanya..amin...:)

Teringat cerita Umar al-Mujahid dan Asiah Yusro...(ringkasan jer..agar mudah faham..) .Umar seorang yang hebat dengan perjuangan dakwahnya, kredibiliti sebagai seorang pemimpin terserlah sewaktu di Kolej Islam..namun apabila diuji dengan cabaran dunia ketika di universiti, maka ketika itulah dia jauh ..membawa diri..Namun, dengan takdir Allah...ia kembali ke pangkal jalan. Sehebat mana manusia, maka lagi hebat ujian yang Allah beri padanya..sesuai dengan kemampuannya..Peranan sahabat2 dan orang2 yang tersayang amat penting dalam membawa semula insan2 yang jauh kembali....Moga Allah sentiasa memberi petunjuk dalam setiap titian kehidupan manusia yang sentiasa terpedaya dengan nikmat dunia dan hawa nafsu....

************************************************************************************

Banyak juga skop tulisan hari ini....rasa nak tulis apa yang terlintas di fikiran sahaja...:) Banyak perkara yang perlu difikir.....hidup bukan hanya untuk diri sendiri..tetapi hidup juga perlu untuk berjuang demi insan2 yang tersayang. Apa yang paling penting...hapuskan dendam, bersihkan hati......Apa yang penting...jadi insan yang berguna untuk insan2 lain..membantu selagi terdaya......dan yang paling penting ..mendoakan semua insan2 yang kita sayang...semua umat Islam x kira di mana mereka berada..sama ada masih hidup ataupun yang sudah meninggal dunia...moga semua ada makanan untuk dimakan, ada tempat untuk berteduh, ada pakaian untuk dipakai....sentiasa dalam lindungan dan pertolongan Allah...amin..Ingatlah semua, dalam keadaan kita selesa di negara yang Allah kurniakan terlalu banyak rezeki...ada lagi saudara2 seIslam kita yang menghulurkan tangan, memohon pertolongan dan sekecil2 pertolongan kita adalah doa yang tidak pernah putus-putus.

Wajah di hati....wajah yang sentiasa dinanti...wajah di hati, wajah yang sentiasa ingin diingati...wajah di hati, moga sentiasa abadi....Cinta Rabbi, sayang manusia...

Insan, tidak akan kau rasai indahnya cinta andai tiada cinta pada Yang Esa.

-salam muhasabah-Nursolehah.

No comments:

Post a Comment