Damba Cinta Ilahi

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah, Tuhan seluruh alam. Yang Maha Pengasih Maha Penyayang. Pemilik Hari Pembalasan. Hanya Kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami mohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat kepadanya; bukan (jalan) mereka yang dimurkai, dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.
(Kitab al-Qur'an: Surah al-Fatihah)

Wednesday, October 13, 2010

Terima Kasih Mama...




"Seorang anak hanya akan menyedari erti sebenar kasih kedua-dua ibu bapanya apabila dia sendiri mempunyai anak. jangan sekali-kali mungkiri kasih ibu bapa yang telah tua, kelak anak-anak akan dewasa dan memungkiri kasih kita."
Assalamua'laikum, indah nian pagi ini. Angin damai bertiup bagai menyampaikan rasa rindu ibu abah dan adik-adik pada ana. Baru sebentar tadi selesai membaca artikel di iluvislam tentang keluarga ...ibu bapa..Terdetik di hati, apakah diri ini anak yang sentiasa menjalankan tanggungjawab dan amanah kepada mereka? Anak adalah amanah Allah...begitu juga ibu bapa...adalah amanah pada anak ...:)
Menjadi seorang ibu, mama..ummi...emak...bukanlah mudah. Pelbagai tugas dan tanggungjawab menyapa mereka saban hari. Sebagai pendidik keluarga, pemimpin kedua dalam segala hal berkaitan rumah tangga, penasihat, doktor dan jururawat, mendisiplinkan anak-anak, kawan atau sahabat,penyelesai masalah, bendahari kehormat( dalam banyak2 jawatan...yang ni best..bagi anala..hehe..), model pada anak-anak, menjaga harta suami dan keluarga, mendoakan kejayaan anak-anak di dunia dan akhirat.....dan banyak lagi..hebatkan mama?!!! :)
*********************************************************************************
"ibu...boleh ke nak beli mainan tu...Nak main tembak-tembak dengan kawan-kawan....Nanti besar nak jadi pahlawan ..macam saladin.....",pinta anak kecil itu.
"emph....Ahmad pergi tanya ayah dulu....kalau ayah bagi..ibu belikan..:)."bisik lembut seorang ibu...
Anak kecil itu berkejar ke arah ayahnya.....comel betul.....!!!hehe....(agak-agak dapat tak? mestila dapat ...sebab ibu Ahmad dah bagi signal pada ayahnya untuk bagi...lagipun Ahmad bukan jenis yang selalu meminta....kadang-kadang jea...hehe.)
Suatu masa yang lain pula....Ahmad demam panas....Risau betul ibu dan ayahnya. Tidak tidur malam ibu menjaga. Seluruh kasih sayang dicurahkan buat anak tercinta.....Moga anak ini kuat dan terus kuat untuk berjuang.....Ahmad masih kecil untuk menilai kasih sayang ibunya...Tapi dia dapat merasainya.......
dua puluh tahun kemudian...Ahmad dah besar....Dia membesar menjadi anak yang patuh dan taat pada ibu dan ayahnya. Dia cemerlang, akhlaknya baik dan disayangi ramai. Ibu dan ayahnya tidak putus-putus bersyukur dan bersyukur. Moga rahmat Allah sentiasa bersama anak mereka.....
************************************************************************************
Kini...Allah lebih menyayangi ibu...hati mana yang tidak sedih....jiwa mana yang tidak luluh. Sempat dia menatap wajah ibu buat kali terakhir......
Ketika mengemas barang-barang ibunya, dia terjumpa sebuah diari. Dalam diari ibunya terselit luahan hatinya...
Alhamdulillah....Allah telah makbulkan hasratku untuk menimang cahaya mata..
.anak yang kulahirkan dalam Zulkaedah ini moga dalam rahmat-Mu sentiasa,
aku menyayanginya lebih dari aku menyayangi diriku....
Moga dia menyintai-Mu lebih dari segala-galanya....
anakku ini moga Kau memilihnya untuk berjuang di jalan-Mu
jalan menuju redha-Mu..kuatkan kakinya dalam derap langkah seorang pejuang Islam
Lindungi dirinya dari ketakutan selain dari ketakutan pada-Mu..
jauhkan dirinya dari resah gelisah dan penindasan manusia..
jadikan insan-insan di sekelilingnya sebagai insan yang kuat membantu perjuangannya
andai tiada aku disisinya lagi...
Kau jangan lemahkan semangatnya, moga dia menjadi anak yang tabah
membantu dan berjasa pada semua...
Rahmati dia Ya Allah..
kerana dengan izin-Mu..
dia lahir ke dunia.....
Pelihara dia Ya Allah sehingga ajalnya tiba..
Redha dirinya Ya Allah bermula lahirnya sehingga akhirat sana...
Amiinnn...
-Zulkaedah, 1407 H-
Menangis anak itu ...Doa ibunya tidak pernah putus....:"moga Kau bahagiakan ibuku di dalam rahmat-Mu Ya Allah..."
************************************************************************************
Emph...ibu kata menjadi seorang wanita.....kita akan melalui peringkat2 yang telah Allah tetapkan...seorang anak perempuan..seorang gadis...seorang isteri..seorang ibu....nenek...dan seterusnya..Hidup adalah perjalanan. Cuma kita tak tahu setakat mana perjalanan kita. Tiba masa Allah panggil....pergilah kita kepada-Nya. takut macam manapun kita kena hadapi juga perjalanan hidup makhluk yang Allah gelar sebagai wanita. Jadi, kena berjuang!!! :)
Kesimpulannya...hargai semua orang yang kita sayang....dan orang yang sayang kita....Kerana dari kasih sayang itulah kita akan meraih ketenangan dan kebahagiaan. Kasih sayang yang utama pastinya pada Allah..kedua Rasulllullah..ketiga..ibu..dan seterusnya..
Buat insan yang bergelar Ibu, ummi, mama,emak...Terima kasih...!!!!!!!Moga Allah merahmati kalian semua.........:) Doakan kami juga akan sehebat kalian dalam berjuang ....:)

No comments:

Post a Comment