Damba Cinta Ilahi

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah, Tuhan seluruh alam. Yang Maha Pengasih Maha Penyayang. Pemilik Hari Pembalasan. Hanya Kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami mohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat kepadanya; bukan (jalan) mereka yang dimurkai, dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.
(Kitab al-Qur'an: Surah al-Fatihah)

Saturday, July 3, 2021

Maafkan saya untuk kali ini...

 Perancangan yang 180° bertukar daripada asal. Sepatutnya saya akan terduduk menyesal kerana tidak tegas. Saya telah melukakan hati sendiri dan keluarga.Apa hikmahnya untuk kali ini? Kesekian kalinya masih memberi peluang. 


Ujian hati untuk diri dan keluarga.

Sakit sebenarnya apabila diuji dengan ujian hati.Malah sakitnya lebih dalam dan terpendam.Bagaimana untuk memahamkan semua ahli keluarga? Bagaimana untuk memuaskan hati semua? Dan bagaimana tidak cerdiknya masih memberikan harapan kepada tukang pelaku yang belum tentu tegas akan berubah? 


Saya menyoal diri,'waraskah saya? Apa betul ini yang saya inginkan?'


Saya berada dalam situasi 'sendiri'.Bergantung harap sepenuhnya hanya kepada Allah.Tiada lain yang mampu menjaga dan memelihara saya ketika saya berada di tempat yang asing.

Ya,dan pasti sudah tidak ada keluarga sendiri yang akan membantu kerana jarak yang jauh.


Saya tarik nafas dalam-dalam.Saya muhasabah diri dan berdoa. Dan saya sedar,saya ada tugas penting sebagai insan yang dikurniakan Allah dengan nama 'Hidayah'. Ia petunjuk.Allah hantar 'petunjuk' bukan hanya ke tempat orang-orang yang sudah mendapat petunjuk.Allah jua menghantar 'Hidayah' ini ke tempat golongan yang memerlukan petunjuk.Untuk dilakukan kebaikan,untuk mengajak orang berubah ke arah kebaikan dan memberi seikhlas hati. Faham dengan keadaan ini dan saya sedar mungkin antara hikmahnya,Allah sediakan pahala yang besar untuk saya berbakti dan bersabar.


Saya terluka tetapi saya kutip hikmahnya.Jalan cerita indah yang saya idamkan.Saya minta syurga pada Allah.Mana mungkin harganya murah. 


No comments:

Post a Comment