Damba Cinta Ilahi

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah, Tuhan seluruh alam. Yang Maha Pengasih Maha Penyayang. Pemilik Hari Pembalasan. Hanya Kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami mohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat kepadanya; bukan (jalan) mereka yang dimurkai, dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.
(Kitab al-Qur'an: Surah al-Fatihah)

Tuesday, July 2, 2013

SEMBANG-sembang Fikir


 Assalamua'laikum, sahabat-sahabat maya yang saya ingati.
Semoga sentiasa dalam situasi yang lebih baik daripada sebelumnya.Cabaran mencabar? Hehe..biasalah..namapun kehidupan.Pasti sentiasa dicabar dan diuji.
________________________________________________________________________________

Malam tadi saya melihat cahaya bulan yang terang..cantik bulan itu! Subhanallah,tidak tertanding ciptaan Allah dengan ciptaan daripada manusia.Saya merenungnya sambil berfikir...(ye ker berfikir?mengelamun kot....hehe).Bulan cantik......bintangpun cantik...bunyi cengkerik malam jua merdu....Wah,dah boleh buat lagu ni!! Saya terdiam dan kembali mengingati apa yang telah saya lakukan pada hari ini. Emmm,banyak perkara yang telah diselesaikan.Mudah-mudahan semuanya mendapat kelulusan dan keredhaan Allah s.w.t.Ameen.

**********************************************************************************

Sedang membelek beberapa majalah ilmu,saya tertarik untuk membawa semua berfikir tentang persoalan ini. Ada pepatah Melayu mengatakan "Dimana ada kemahuan, di situ ada jalan". Apabila kita inginkan sesuatu maka perlulah berusaha ke arahnya tanpa kenal jemu mahupun berputus asa. Jangan ikut kata-kata seperti..."ala..ulat dalam kayu pun boleh hidup"..."kat dunia ni,jangan risaula..ada jer rezeki kita masing2x...". Adakah tanpa usaha rezeki datang menyapa kita? Ikutilah ayat indah ini, "Berbakti/bekerjalah kamu seolah-olah kamu akan hidup 1000 tahun di dunia ini dan beramallah kamu seperti kamu akan meninggal dunia pada esoknya".

Menghitung Hari Detik Demi Detik
Masaku nanti apakan ada....
Jalan cerita....kisah yang panjang...
Menghitung hari...... 

(Teringat lirik lagu ni.....apapun yang berlaku,kita mesti berani.Anda berani?)

JOM BERANIKAN DIRI !

1) Berani dalam melaksanakan perintah Allah s.w.t.

Kalau kita tak tahu banyak tentang ilmu-ilmu agama,kita kena berani untuk bertanya dan belajar.Kena berani ketika mengamalkan rukun iman dan rukun Islam! 

2) Berani melakukan perubahan

Bila rasa diri buat salah,jom u-turn balik ke jalan yang benar. Istighfar dan bertaubat.^_^

3) Berani cakap benar walaupun pahit.

Kadang-kadang kita kena makan ubat yang pahit untuk sembuh (dengan izin Allah)....:) samala juga tentang kata-kata yang pahit tetapi benar akan membuatkan hati orang sembuh daripada penyakit hati...(mula-mula sentapla sekejap,tapi bila fikir-fikir balik......bagusnya ada yang membantu membetulkan apa yang salah!)

4) Berani mengemukakan idea-idea baru.

Ada idea,salurkan pada jalan yang betul!

5) Berani gagal dan berani belajar daripada kesilapan.

^_^ huhu.....ni yang kena berani bertempat nih! 

**********************************************************************************
Sekian..jumpa lagi!

1 comment: