Damba Cinta Ilahi

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah, Tuhan seluruh alam. Yang Maha Pengasih Maha Penyayang. Pemilik Hari Pembalasan. Hanya Kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami mohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat kepadanya; bukan (jalan) mereka yang dimurkai, dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.
(Kitab al-Qur'an: Surah al-Fatihah)

Sunday, March 21, 2010

Apa Ya?


Salam....
Apa ya tajuk nak dipostkan hari ini? Sambil melawat blog2 sahabat...sambil mencari idea.....Namun masih kebuntuan untuk menulis...Bak kata tajuk post blog seorang sahabat-Tiada Idea..
"Hari ini bukan semudah semalam untuk bergelar manusia sempurna.banyak yang perlu dikorbankan dan banyak juga yang perlu dilepaskan, Sekali langkah tersadung, rebah menyembah.Sekali langkah gagah, tersenyum megah dan semua itu memerlukan pengorbanan, menuntut kesabaran dan air mata. Selagi prinsip hidup berada di atas landasan yang betul, usah di gusar pada anugerah dan ujian Allah. Anggaplah bila diduga itu sekadar untuk mematangkan dan mengajar kita bangun untuk menjadi insan yang kuat semangat dalam menempuh kehidupan"
Cabaran atau ayat yang gemar digunakan:mehnah dan tribulasi, zaman kini amatlah mencabar. Serangan datang menerobus sempadan sama ada serangan mental, sosial,politik, ekonomi bahkan agama jua..Apabila ada manusia yang mementingkan diri sendiri...budaya bantu-membantu terpinggir jauh..natijahnya tiada rasa kasih dan sayang antara sesama manusia. Suasana kini yang boleh diistilahkan -siapa bijak/siapa pandai ambil peluang/ siapa yang berstrategi...dia akan "survive" sudah menjadi kebiasaan..Yang terang2 salah masih boleh dikatakan betul, manakala yang betul dikatakan salah....Pasti sedih jika situasi ini dihadapkan kepada kita saban hari....Semoga Allah memberi petunjuk dan menggerakkan hati kita semua untuk sentiasa mengikuti jalan-Nya.Mudah2an rahmat-Nya mengiringi kita selamanya.Ameen..
Salam muhasabah..

No comments:

Post a Comment