Damba Cinta Ilahi

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah, Tuhan seluruh alam. Yang Maha Pengasih Maha Penyayang. Pemilik Hari Pembalasan. Hanya Kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami mohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat kepadanya; bukan (jalan) mereka yang dimurkai, dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.
(Kitab al-Qur'an: Surah al-Fatihah)

Tuesday, November 17, 2009

Lelaki Yang Ditarik Wanita ke NERAKA

Assalamua'laikum sahabat2. Salam muhasabah buat semua.
Teringat bait2 lirik lagu 'Wanita' nyanyian Dehearty.

Tercipta engkau dari rusuk lelaki, bukan dari kaki untuk dialasi, bukan dari kepala untuk dijunjung, tapi dekat dibahu untuk dilindung, jua dekat di hati untuk dikasihi.

Hakikat wanita sebagai hiasan dunia....Wanita yang mengadun peribadi berlandas ajaran agama adalah seindah hiasan dunia.
Semua wanita ingin dan berusaha untuk menjadi yang terbaik baik dari sudut akhlak, peribadi, gerak kerja, segalanya....namun kami jua terima bahawa kami tidak sempurna......Sedaya mampu kami laksana....mudah2an ada pertolongan dan rahmat Allah sentiasa...Amin..

Eksplorasi maya berjalan dan akhirnya Solehah menjengah seketika blog iluvislam. Tertarik dengan tajuk 'lelaki yang ditarik wanita ke neraka'. Moga ada sesuatu yang kita boleh ambil iktibar dan ibrah.Salam perkongsiaan.

Lelaki Yang Ditarik Wanita ke NERAKA

Ayah

Apabila seseorang yang bergelar ayah tidak memperdulikan anak-anak perempuannya di dunia. Dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar solat, mengaji dan sebagainya. Dia membiarkan anak-anak perempuannya tidak menutup aurat.

Suami
Apabila seorang suami tidak memperdulikan tindak-tanduk isterinya. Bergaul bebas di pejabat, memperhiaskan diri bukan untuk suami tapi untuk pandangan kaum lelaki yang bukan mahram dan apabila suami mendiam diri. Walaupun dia seorang alim (solat tidak tangguh, puasa tidak tinggal) maka dia akan ditarik oleh isterinya.

Abang
Apabila ayahnya sudah tiada, tanggungjawab menjaga maruah wanita jatuh ke pula kepada abang-abangnya. Jikalau mereka hanya mementingkan keluarganya sahaja dan adik perempuannya dibiar melencong dari ajaran ISLAM...Tunggulah tarikan adiknya di akhirat.

Anak Lelaki
Apabila seorang anak tidak menasihati seorang ibu perihal kelakuan yang haram dari islam, maka anak itu akan disoal dan dipertangungjawabkan di akhirat kelak...nantikan tarikan ibunya.

Kepada golongan lelaki, cuba lah sebaik mungkin untuk melaksanakan tanggungjawab kalian.

Kepada golongan wanita
, sama-sama lah meringankan bebanan yang ditanggung oleh golongan lelaki.

Bukankah kita diciptakan untuk sama-sama membantu dan nasihat-menasihati??

Sumber: iluvislam.com

No comments:

Post a Comment