Damba Cinta Ilahi

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah, Tuhan seluruh alam. Yang Maha Pengasih Maha Penyayang. Pemilik Hari Pembalasan. Hanya Kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami mohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat kepadanya; bukan (jalan) mereka yang dimurkai, dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.
(Kitab al-Qur'an: Surah al-Fatihah)

Sunday, October 6, 2013

Sembang Santai

Assalamua'laikum...!!!!!!!!!!!!

Selamat petang kawan-kawan!
Dashyat juga lama tak buka blog sendiri.......atau dah semakin malas nak online?Emmmmm.......apapun,ini semua alasan jer....padahal kalau hendak 1000 usaha boleh kita lakukan,betul tak?

OK,hari ni saya nak kongsi sikit tentang LELAKI dan PEREMPUAN. Dulu ada seorang kawan yang request minta saya menulis pandangan saya tentang beberapa isu tentang lelaki dan perempuan.InsyaAllah,moga yang memintanya dapat membacanya (selain mencari rujukan yang lain juga: Paling best cari dalil dalam Al-Qur'an dan kitab-kitab tafsir selain buku motavasi (Man from mars,woman from venus...etc)).

Hehe....pernah dengar tak beberapa dialog seperti ini:-

"Tak aci! Lelaki boleh.Perempuan tak boleh,"rungut si manis yang tidak dibenarkan pergi  mendaki gunung dan bermalam di hutan.
********************************************************************************

"Mana adil,orang perempuan senang-senang je duk rumah,"rungut .
seorang  lelaki yang diajak ayahnya ke masjid.
********************************************************************************

"La....apa masalahnya.Nak balik kampungpun kena berteman juga ker?3 jam je kot! "

 (merujuk kepada hukum wanita bermusafir tanpa mahram)  http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-negeri/wanita-musafir-tanpa-mahram-untuk-tujuan-ziarah  (Akan dikupas pada post akan datang!^_^V)

Kita sama,kita juga berbeza.

Lelaki dan perempuan ada yang sama dan berbeza.Bukan sama atau berbeza secara mutlak(fizikal).Antara aspek yang sama adalah dari segi nilai kemanusian.Kedua-duanya perlu dilayan sebagai seorang manusia.Bukan dipandang seperti syaitan yang hanya ada keburukan atau malaikat yang sempurna tiada dosa.

Aspek tanggungjawab keduanya terhadap dosa dan pahala "sendirian berhad".Kedua-duanya akan pulang menemui Allah dan disoal amalan masing-masing.

Antara aspek perbezaan pula dari segi tuntutan peranan.Allah telah membahagikan setiap lelaki dan wanita itu peranan yang tersendiri.Contohnya tuntutan dalam aurat....aurat wanita perlu merangkumi keseluruhan tubuh badan kecuali muka dan tapak tangan,aurat lelaki lebih ringan.....tetapi dalam tuntutan peranan tanggungjawab..lelaki perlu ke hadapan dalam menjadi ketua keluarga,mendidik anak isteri,mencari nafkah...dan sebagainya.Sememangnya Allah jadikan untuk saling lengkap melengkapi antara 1=lain. :) (solusi)

Teringat pula kata-kata daripada seorang sahabat..:) " Perempuan ada kelebihannya.Islam nak jaga wanita..sebabtu banyak benda wanita tak boleh sama dengan lelaki.Bukan sebab fizikal atau apa-apa,tetapi sebab syariat.Wanita ada mahkota yang amat bernilai untuk dijaga.Jaga maruah diri, maruah ibu bapa, maruah keluarga, maruah agama..InsyaAllah,malaikat dan seluruh isi bumi dan langit akan merahmati wanita yang menjaga dirinya".

~Jumpa lagi,wassalam~
Nursolehah Ahmad,Kuala Kangsar,Perak








No comments:

Post a Comment