Damba Cinta Ilahi

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah, Tuhan seluruh alam. Yang Maha Pengasih Maha Penyayang. Pemilik Hari Pembalasan. Hanya Kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami mohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat kepadanya; bukan (jalan) mereka yang dimurkai, dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.
(Kitab al-Qur'an: Surah al-Fatihah)

Thursday, December 29, 2011

KITA MASIH DIAJAR DAN BELAJAR......:)



Bismillahirrahmanirrahim...... J
Salam pertemuan buat semua pembaca alam maya..juga buat sahabat2x yang kenal hati budi penulis ini.Moga kita sentiasa lapang dada dan redha dengan ujian daripada Allah s.w.t. Ujian bukan untuk melemahkan kita...tetapi untuk menguatkan kita...juga sebagai kifarah dosa.Mudah-mudahan kita tidak cepat melatah dan bersyukur dengan ujian daripada-Nya.Tidak semua Allah uji dengan kepayahan..begitu juga dengan kesenangan..yang pasti..kita sentiasa layak untuk diuji.Kita hidup mengikut arus yang Allah bawa..bukan arus yang kita mahu.Mudah-mudahan kita sabar...sentiasa bersihkan hati...insyaAllah,akan sentiasa ingin dekat pada Allah.Ameen...

KITA MASIH DIAJAR DAN BELAJAR....

Alhamdulillah..hari ini satu lagi cabaran...untuk saya mengakui yang saya benar-benar lemah tanpa bantuan Allah..tidak mampu untuk saya bangun,tidak mampu untuk saya tahan luka dan sakit ini,namun Allah mengingatkan saya bahawa saya layak untuk sentiasa diuji. J InsyaAllah...ada hikmahnya.Begitu juga buat sahabat maya sekalian.....kena sabar yea...:) Kita kuat sebab kita ada Yang Maha Kuat. JKita masih diajar dan belajar untuk menjadi hamba Allah yang taat dan kuat semangat.Kehidupan bukan untuk sia-sia..:)

BARANGKALI  ALLAH MENGADAKAN SESUDAH ITU SUATU PERKARA YANG BARU.
           “Ingatlah akan hati yang terluka dan air mata yang membasahi pipi”

Seorang penyair berkata:Bila anda tahu bahawa sesungguhnya anda telah bersumpah demi waktu bahawa anda akan mendapatkan segala yang anda inginkan dlm setiap urusan di setiap masa yang anda lalui.Lalu ia telah bersumpah akan memberikan apapun yang anda sukai,maka pantas saja anda bersedih hati jika kehilangan setiap peluang yang tidak pernah tercapai.

Jika anda telah mengetahui tabiat pengambilan dan pengembalian,pemberian dan pencegahan....pasti anda mengetahui hakikat bahawa semuanya akan kembali kepada-Nya.Maka rendahkanlah nada kesedihan anda dan usaplah air mata anda.Kerana bukan hanya anda yang pertama kali terkena racun zaman dan musibah atas diri anda bukanlah yang pertama terjadi dan dirakam dalam daftar musibah dan penderitaan.(Buku La Tahzan:Dr'Aidh Abdullah al-Qarni).

Kitab Al-Qur’an: Surah al-Baqarah:214
“Adakah kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga padahal kamu belum didatangi ujian seperti yang dialami oleh orang dahulu.....?”

KETAHUILAH BAHAWA TIADA TUHAN YANG BERHAK DISEMBAH SELAIN ALLAH.HANYA ALLAH YANG LAYAK DISEMBAH.

"Jalan menuju Allah merupakan sebaik-baiknya jalan"

Adakalanya jiwa ini mengeluh kerana musibah yang menimpanya padahal ada jalan keluarnya semudah membuka ikatan.

Seorang suami sedang bertengkar dengan isterinya,lalu ia berkata:"Sesungguhnya aku akan mencelakakan kamu!Sang isteri berkata dengan tenang:"Engkau tidak akan mampu."Suaminya berkata:"Mengapa tidak?"Isterinya menjawab:"Jika kebahagian berada dalam harta,engkau dapat mencegahnya.Jika kebahagiaan berada dalam perhiasan,maka engkau dapat menahannya agar sampai kepadaku.Kebahagiaan itu bukan pada apapun yang engkau miliki,atau yang dimiliki manusia lainnya.Sesungguhnya aku menemukan kebahagiaanku dalam imanku,imanku ada di dalam hatiku dan hatiku tidak dapat dikuasai oleh seorangpun melainkan oleh Tuhanku."

Inilah yang disebut sebagai kebahagiaan iman.Tiada yang dapat merasainya kecuali insan yang kalbunya dikuasai oleh cinta kepada Allah.Sesungguhnya jalan satu-satunya untuk mencapai kebahagiaan adalah dengan mengenal agama yang benar..agama Islam...:)
(Buku La Tahzan:Dr'Aidh Abdullah al-Qarni).
*********************************************************************** 

:) Dalam kehidupan kita ni...memang banyak yang kita nak....Kita nak bahagia..tapi kita sedih bila datang musibah....memang itu sifat kita sebagai manusia.Tapi kita kena selalu ingat....kita masih diajar dan belajar tentang hakikat kehidupan.Bila rasa diri sedih,bnyk masalah,miskin,sakit...ape-apela.....cuba kita imbas ..ada tak lagi yang diuji lagi oleh Allah keadaannya?Pasti ada....:) Kalau rasa diri kaya,handsome..cantik.....,bijak.....:) passssti ada lagi yang hebat berbanding kita.....:)
Sebab itu..kita kena sentiasa redha untuk diajar dan belajar....:) 
wassalam.... 

No comments:

Post a Comment