Damba Cinta Ilahi

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah, Tuhan seluruh alam. Yang Maha Pengasih Maha Penyayang. Pemilik Hari Pembalasan. Hanya Kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami mohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat kepadanya; bukan (jalan) mereka yang dimurkai, dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.
(Kitab al-Qur'an: Surah al-Fatihah)

Monday, February 15, 2010

Yakin adanya hari itu...


YAKIN ADANYA HARI ITU....
Bersiar-siar sambil menyedut udara segar di taman sambil melihat pohon-pohon melambai-lambai ditiup angin....helaian demi helaian daun jatuh berguguran......Awan berarak pergi kepulan demi kepulan....teringat ais dalam mangkuk ABC yang membukit diselaputi sirap dan jagung....emph...damai dan tenang..
Aku duduk di atas hamparan permaidani rumput hijau sambil tangan menarikan pena menulis puisi kehidupan....
orang yang faham bahawa umur dunia singkat, harta dunia sedikit, perlakuan dan perubahan kepada penghuninya sentiasa silih berganti, maka ia tidak akan bersedih dan berputus asa tentang apa saja yang berhubung dengannya...
Usahlah bersedih walau pa sahaja yang luput darimu berupa keduniaan.
Bukankah kita mempunyai 'rumah lain' yang lebih mulia, kekal, besar dan indah? Itulah rumah akhirat. Pujilah Allah, kerana pastinya ada hari pertemuan dengan Yang Maha Esa.
Peristiwa lalu adalah mimpi dan kenangan,
hari ini adalah realiti dan
hari esok adalah harapan indah.
Memberi sepanjang masa, menerima bila perlu dan adanya manfaat.
salam sayang-hd

No comments:

Post a Comment