Damba Cinta Ilahi

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah, Tuhan seluruh alam. Yang Maha Pengasih Maha Penyayang. Pemilik Hari Pembalasan. Hanya Kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami mohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat kepadanya; bukan (jalan) mereka yang dimurkai, dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.
(Kitab al-Qur'an: Surah al-Fatihah)

Wednesday, December 16, 2009

Untukku Wanita


Tudung dan Maruah Wanita Islam.

Marwa al-Sharbini - Pejuang Hijab Dijemput Syahid.

Wanita ini sudah berumah tangga. Bersuamikan seorang doktor dan menetap di German. Wanita ini syahid (ditikam oleh pihak-pihak yang benci pada Islam) kerana mempertahankan hijab yang dipakainya. Tambah mengharukan dan menyedihkan...wanita ini hamil 3 bulan. Suaminya yang mempertahankannya turut terkorban. Semoga Allah memberkati Marwa dan suaminya..Amiinn.


Membaca kisah wanita ini membuat hati tersentuh. Hijab atau tudung yang dipakai akan tetap dipertahankan ..InsyaAllah.


(gambar sekadar hiasan..sebab gambar ni..comel!!)

Ustazah nak kamu semua pakai tudung tahun hadapan masa masuk tahun 3. Kena....!! Sebab semua dah besar. Rambut kena tutup...jangan bagi orang bukan muhrim nampak...Berdosa! Faham?”

Semua senyap....Namun ada yang menggangguk..taat pada ustazah!


Masuk tahun 3..umur baru 9 tahun.., adala beberapa anak gadis ustazah yang mula memakai tudung....Lawak jugak..Senget..tak centre...tapi itulah pengalaman semasa kecil...Berdikit-dikit berubah...Semakin meningkat dewasa, semakin faham kenapa disuruh begini...mengapa dilarang buat begitu...


Al-Qur’an; Surah An-Nur: 31

.....................Dan hendaklah mereka menutupkan kain kerudung ke dadanya, dan janganlah menampakkn perhiasannya(auratnya), kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, ....................................................................................................... ( boleh rujuk tafsir)


Islam menyuruh wanita-wanita Islam memakai hijab atau tudung atas beberapa sebab seperti perlindungan, keselamatan, maruah. Ada yang berkata ,”Rambut mahkota wanita”..jadi perlu dilindungi dan dijaga. ....


Perumpamaan wanita2 yang menutup aurat umpama makanan yang dilindung di dalam tudung saji..tidak semua dapat melihatnya....berbeza dengan makanan yang tidak bertutup...mudah dihinggapi lalat...Macam2 perumpamaan lagi...

Ada benarnya....memakai tudung memberi satu kekuatan kepada seorang wanita untuk berubah ke arah yang lebih positif.. Motivasi dari tudung membawa pengajaran yang tersendiri pada dalam diri setiap wanita.

Buatmu wanita...moga kita istiqamah dalam perjuangan ini. Menuju Redha Ilahi..

Wassalam,


No comments:

Post a Comment