Damba Cinta Ilahi

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah, Tuhan seluruh alam. Yang Maha Pengasih Maha Penyayang. Pemilik Hari Pembalasan. Hanya Kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami mohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat kepadanya; bukan (jalan) mereka yang dimurkai, dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.
(Kitab al-Qur'an: Surah al-Fatihah)

Tuesday, September 22, 2009

Muslimah United


Assalamua'laikum, salam syawal buat semua. semoga rahmat Allah sentiasa bersama kita.


Muslimah United : Ukhuwah and ‘Keep in touch”??


Sekumpulan gadis makan di restoran sambil melihat dan menikmati pemandangan indah Laut China Selatan. Sekali-sekala orang ramai memandang dan merenung mereka. Adakah kerana pakaian mereka yang menutup aurat sepenuhnya atau keramahan mereka menjalinkan ikatan mesra? Hanya orang ramai yang melihat yang lebih mengetahui....



Ramai yang berkata bahawa hidup ialah suatu perjuangan, cabaran dan yang penting hanya sebagai persinggahan sebelum kita semua menuju penempatan abadi iaitu akhirat. Jadi bagaimana cara kita menghadapi kehidupan ini? Allah telah menetapkan takdir dan nasib buat setiap insan di muka bumi dan semua insan walhal alam semesta tidak pernah lari sezarahpun daripada pandangan Allah. Maka akuilah dan perbaharuilah kalimah syahadah ‘Aku bersaksi bahawa TIADA TUHAN YANG DISEMBAH MELAINKAN ALLAH dan NABI MUHAMMAD ADALAH PESURUH ALLAH”



Muslimah atau perempuan Islam perlu berusaha untuk membaiki dan membentuk keperibadian yang terpuji. Untuk melaksanakan dan menuju dasar AKHLAK MULIA bukan suatu tugas mudah. Ada yang pernah bercouple, ada yang pernah bersikap biadap dengan manusia mahupun ahli keluarga sendiri, ada yang kaki mengumpat, ada yang suka memfitnah dan membuat manusia-manusia bersengketa, ada yang berpakaian dengan pakaian yang menjolok mata, ada yang ketinggalan dalam pelajaran dan ada juga yang terjerumus ke pergaulan yang tidak sepatutnya.....Semua perkara ini bukanlah sesuatu yang mudah untuk seorang insan yang bernama perempuan untuk berubah jika tiada kekuatan dalaman, jiwa dan rohani yang kuat disamping bantuan sokongan insan sekeliling. Bukan mencemuh tetapi perlunya didikan dan sokongan...



Menuju Muslimah United


Muslimah memerlukan muslimah untuk membantu antara 1=lain. Saling menyokong, saling menasihati, saling berkongsi ilmu , sama2 merasai suka duka kehidupan.Walaupun tidak mampu membantu, tetapi masih dapat mendengar keluhan dan rintihan. Walaupun ada masanya masalah hati melanda , bertengkar, bergaduh, cemburu dengan kelebihan masing-masing, tidak sependapat selalu menguasai suasana..namun ukhuwah mampu ditautkan semula. Keep in touch still on..Semuanya kerana muslimah unite because of Allah.


Semakin bertambahnya usia, semakin terbuka ruang untuk setiap insan meluaskan pandangan, pemikiran dalam kehidupan. Ayuh muslimah, ayuh perempuan2 Islam.....kita sama2 bersihkan hati daripada sifat2 keji, mari kita sama2 berusaha menghiasi peribadi.......rapatkan ukhuwah, eratkan hati....menuju mardhotillah.


Salam sayang buat semua....

No comments:

Post a Comment